Werkgever motiveert best met ‘unieke ervaring’

- 23/01/2021 -

Volgens Tim Sackett, een Amerikaanse hr-professional die meer dan 20 jaar in het vak zit, zijn ervaringen de nieuwe luxegoederen. ... Lees meer

Werkgever motiveert best met ‘unieke ervaring’

Volgens Tim Sackett, een Amerikaanse hr-professional die meer dan 20 jaar in het vak zit, zijn ervaringen de nieuwe luxegoederen. Werkgevers doen er daarom goed aan om hun werknemers ‘unieke ervaringen’ als extra aan te bieden.

Steeds meer mensen offeren hun vrije tijd op en tellen veel geld neer voor unieke ervaringen die anders zijn dan de normale zaken in het dagelijkse leven. Denk aan bootcamps, marathons, overlevingsvakanties … Kortom, alles waar men zowel mentaal als fysiek wordt uitgedaagd. Deze ervaringen geven ons volgens Tim Sackett een goed gevoel.

Waarom?

“Je kan een nieuwe auto kopen met je zuurverdiende centen, of je kan twee weken met de rugzak rondtrekken in de woestijn in extreme omstandigheden. Wat zal je het meest bijblijven en waar zal je later het vaakst over praten? En waar zou je het meeste trots op zijn? Ervaringen zijn de nieuwe luxegoederen”, aldus Tim Sackett.

Werkgevers spelen bijgevolg best in op die ‘unieke ervaringen’ om zo de betrokkenheid en loyaliteit van hun werknemers te verhogen. Een wekelijkse drink na het werk, een survivalteambuilding, een bedrijfsfeest dat tot de late uurtjes doorgaat … Dit zijn de zaken die medewerkers zich het langst zullen herinneren. Men komt zo vaak meer over de collega’s te weten dan in de dagelijkse werksituatie.

Unieke ervaring?

Hoe vaak krijg jij zo’n ‘unieke ervaring’ van je werkgever? Volgens Sackett zijn het heus niet alleen de teambuildings of after work drinks waar het om draait. Een unieke ervaring kan ook perfect passen binnen de dagelijkse activiteiten van de werknemer, maar is toch net dat tikkeltje anders dan wat men gewend is.

Een opleiding, een etentje met een klant, een zakenreis naar het buitenland, een dag de taken wisselen met een collega, een belangrijke vergadering mogen bijwonen … Unieke ervaringen dagen mensen uit om bij de les te blijven, om hun comfort zone te verlaten en hierdoor blijven werknemers volgens Sackett betrokken bij het bedrijf. Ervaringen kosten werkgevers op zich niet zoveel, toch zijn het een van de meest waardevolle extra’s die motiverend kunnen werken.

Bron: Timsackett.com & Express.be

Vector curve

Nieuws, Tips & Tricks
rechtstreeks in jouw inbox?

    Inschrijven
    vector Mobile Menu TeambuildingGuide