Naar welke teambuildingactiviteit ben je op zoek?

Tendensen in Teambuilding

Tendensen in Teambuilding



De laatste jaren grepen een paar merkbare verschuivingen plaats in wat gemeenzaam teambuilding wordt genoemd. What’s in a name? Vroeger werd teambuilding vaak geassocieerd met “zware” fysische programma’s: genre survival, dropping, rappel.

Maar men is vooral gaan inzien dat dit de minder sportieve deelnemers zwaar viseert en b.v. het dikkerdje van de groep het gevoel krijgt dat hij het team beperkt. Allesbehalve groepsbevorderend, wel integendeel! De realiteit leert dat, buiten enkele bedrijven met uitsluitend jonge werknemers en eventueel een sportcultuur, er nu op zoek gegaan wordt naar activiteiten waar iedereen van alle leeftijden aan kan deelnemen.

In de lift zitten vooral programma’s met meer multitasking en waarbij méér wordt aangesproken dan het louter fysische zoals overleg, strategisch inzicht, inlevend vermogen, creativiteit, interne communicatie, kortom een vollediger plaatje qua team spirit.

Zijn er dan “soorten” teambuildings? Je kan allerlei arbitraire indelingen maken, sommigen zullen eerder artificieel zijn want een goede teambuilding heeft eigenlijk een beetje van alles: avontuur, spel, verrassing, raadsel, doe en denk,… Toch zien we een paar tendensen…

1. Teamcentives

Meetcentives kenden we al: bedrijven vergaderen en maken van de gelegenheid gebruik om een incentive, een uitstap, een leuke activiteit mee te maken. Soms profiteren ze er meteen van om eens te kneden aan de teamspirit. Teamcentives is dus dé mengvorm tussen team building en incentives. Veelal wil een bedrijf zijn personeel belonen of eens een trigger-moment scheppen, alle neuzen in dezelfde richting; een belevenis die binnen de werkvloercontext nooit kan verkregen worden. Gewoon een aha- of hoera-erlebenis creëren waar liefst lang over nagesproken wordt ter versterking van het bedrijfs- en groepsgevoel. Of als onderdeel van strategisch HR beleid (personeelsbehoud).

2. Doelgerichte of vrijblijvende teambuilding

Daarom biedt men meer formats aan die naargelang de accenten die men wil leggen daaraan tegemoet komen. Aan het ene uiterste staat een zeer doelgerichte teambuilding-bekommernis, aan het andere uiterste een vrijblijvende maar leuke happening waar men in groep plezier aan beleefd doordat men – weg van de werkomgeving – elkaar op een andere, ontspannende manier meemaakt. Dit laatste wordt ook vaak gezien als inspirerend en een investering in het eigen menselijk kapitaal: de eigen krachten behouden en versterken, wat goedkoper is dan nieuwe aanwervingen te moeten doen. Teamcentives als onderdeel van retentiemanagement dus.

3. Belevenis voor alles

Een andere tendens gebruikt teambuildingformats als belevenisactiviteit voor klanten en relaties (zeker bij incoming dossiers). Vooral vanwege hun originaliteit en beleveniswaarde, vergeleken met b.v. een ordinair stadsbezoek met gids en hapje na. Hier laat men de deelnemers liever iets actiefs en onvergetelijks meemaken dan iets passiefs. Dan spreekt men niet meer over teambuilding maar leunt men gewoon op het leuke concept aan de basis. Dus even goed inzetbaar als tool binnen een CRM marketing context.

4. Recruiting events

Deze vormen van teambuilding events zitten ook nog altijd in de lift. Deze teambuildingactiviteiten gaan door met sollicitanten/ kandidaat-werknemers. Iemand van het kaderpersoneel gaat mee om de interactie en het functioneren van elkeen in een onverwachte groepssituatie te observeren en te beoordelen. Zo worden competitieve groepsactiviteiten gecreëerd die totaal binnen de lijn liggen van de firma, hun producten, imago en bedrijfsfilosofie. Een concept op maat dus.

5. City games

Troeven van een citygame is dat men naadloos kan starten van waar men vergadert of soms vanaf het eigen HQ en eindigen waar men wil (een drink, een restaurant, het hotel, het kantoor). Tegelijk beleeft men een veelvoud aan aspecten binnen de realiteit van een stad en maakt men daarenboven die stad op een geheel andere manier mee. Er wordt zelfs vlotjes meer van opgestoken dan tijdens een modaal toeristisch bezoek.

6. Duurtijd van uw teambuilding

Elk teambuildingconcept kan korter of langer zolang het past in de timing van de klant. In principe maakt de duurtijd geen groot verschil qua kost. De duurtijd van teambuildings kunnen variëren van 1 uur tot een volledige dag, van 10 tot 1.000 deelnemers. Belangrijk blijft dat formats openstaan voor een maximum aan flexibiliteit op alle vlakken en de game altijd per bedrijf of klant gepersonaliseerd wordt.

Maar één ding blijft zeker. Teambuildings zijn, mits goed aangepakt, geen vrijblijvende verplichting, maar een investering in het eigen menselijk kapitaal.

Wim Van Besien,

Perfect+ Event Productions

events@perfectplus.be

En wat denkt u hierover?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *